Iedereen wordt geboren met een gebit zonder gaatjes en dit willen wij graag zo houden.

Vanaf het moment dat de melktanden doorbreken, is het belangrijk dat u als ouder begint met het poetsen van de tanden van uw zoon of dochter om gaatjes te voorkomen (zie fluoride basisadvies). Wij willen u hierin graag begeleiden en adviseren om uw kind, zodra het eerste tandje doorbreekt, mee te nemen naar de tandartspraktijk. Neem uw kind mee als u bijvoorbeeld zelf voor controle gaat. Als je kind op jonge leeftijd in de mondzorgpraktijk komt, krijg het voldoende gelegenheid te wennen en raakt het vertrouwd met de omgeving en de medewerkers. Door vroeg met uw kind naar de tandarts te gaan kunnen wij in een vroeg stadium problemen voorkomen en u begeleiden in de zorg voor het kindergebit.

Wat vertel ik mijn kind over het tandartsbezoek?

U kunt uw kind uiteraard op een tandartsbezoek voorbereiden door te vertellen wat we gaan doen. Om u hierin op weg te helpen volgen nu een aantal tips.

Bij een periodieke controle doen wij alleen maar een controle. U kunt uw zoon of dochter vertellen dat de tandarts de tanden en kiezen gaat tellen met een spiegeltje en aanwijsstokje.

Bij het vullen van een gaatje kunt u uw kind vertellen dat de tand/kies ziek is en weer beter gemaakt moet worden door de tandarts. Wanneer uw zoon of dochter vraagt of het pijn gaat doen, dan kunt u hierop antwoorden dat het misschien wel wat gevoelig kan zijn.

Spiegel een behandeling nooit mooier voor dan die is en beloof geen dingen die u, of wij, niet waar kunnen maken. Het vertrouwen van uw zoon of dochter kan hierdoor beschadigen. Weet u iets niet? Vraag het ons vooraf aan de behandeling, wij geven u en uw kind antwoord op uw vragen.

Waar moet u zelf op letten?

Probeer uw kind tijdens de behandeling niet te troosten.

Zeg geen dingen als: “Het is niet eng…” “Het gaat geen pijn doen..” “Het komt wel goed…” Ofschoon dit geruststellend lijkt, zal dit mogelijk de volgende ideeën bij uw kind kunnen oproepen: “Hoezo is het niet eng, is het misschien toch eng?” “Kan het pijn doen?” “Hoezo komt het wel goed, kan dat ook niet zo zijn?” .

Wat kunt u wel zeggen tijdens de behandeling?

Laat tijdens de behandeling merken dat uw kind flink of stoer is. U kunt dingen zeggen als: “Wat doe je dat goed!” “Flink hoor!”. Ook kunt u uw kind afleiden door bijvoorbeeld een verhaaltje te vertellen of gewoon wat te vertellen over school of een leuke activiteit.

Weet u van uzelf dat u de tandarts eng vindt of dat u gespannen in de tandartsstoel ligt? Overweeg dan om niet zelf met uw kind naar de tandarts te gaan, maar laat uw partner, opa of oma met uw zoon of dochter naar de tandarts gaan. Uw zoon of dochter voelt direct aan hoe u doet bij de tandarts en/of u het zelf onplezierig vindt. Er is dan een gerede kans dat hij/zij dit gedrag en gevoel van u kopieert.

Wat houdt de behandeling bij de tandarts of mondhygiëniste in voor uw kind?

Tijdens de periodieke controle kijken wij naar de tanden en kiezen van uw kind en tevens of er goed gepoetst is. Als u twee keer per jaar met uw kind naar de tandarts gaat, is dat meestal voldoende. Wij begeleiden u en uw kind bij de ontwikkeling van een gezond gebit en behandelden uw kind als dat nodig is. Voorbeelden van behandelingen zijn sealen (zie sealen), poetsles of het vullen van een gaatje. Voor deze behandelingen maken wij meestal een nieuwe afspraak.

Indien de tandarts een gaatje ontdekt moet deze meestal gevuld worden, ook in het melkgebit. Gaatjes die groter worden, kunnen namelijk pijn of ontstekingen veroorzaken. Daardoor kunnen op den duur melktanden of -kiezen afbrokkelen en kan er schade ontstaan aan het blijvend gebit.

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op of stel ze tijdens de behandeling.